Husligheterna fortsätter

20140128-223632.jpg

Mina händer domnar fortfarande tätt som oftast och jag har svårt att titta ned för länge utan att få yrsel, så laga mat har plötsligt blivit en ansträngande historia.

Första tiden med symptomen undvek jag köket nästan helt, men det känns ju orättvist trist i längden, gillar ju att laga mat och baka.

Lösningsorienterad som jag är klurade jag ut en lösning på problemet; man får helt enkelt hålla sig till sånt som kräver snabb arbetsinsats och i övrigt sköter sig själv! 🙂

Dagens middag blev vegetarisk lasagne och kräver ungefär 10 min så det blev en kanelkaka till kvällsteet också när jag ändå höll på.

Vegetarisk lasagne 6 port

1 stor burk keso
1 burk krossade tomater
2 rivna morötter
1 bit riven rotselleri
1 finhackad gul lök
1 liten burk majs
2 dl riven parmesan
Ca 8 pastaplattor
Salt, peppar, chili, vitlök och örtkryddor efter eget behag – men tänk generöstför keson tar upp mycket av smaken.

Rör ihop alla ingredienser men spar lite parmesan att toppa lasagnen med. Varva kesoröran mellan pastaplattorna i en ugnsfast form. Toppa med resten av parmesanen. Grädda i 200 grader ca 40 min, låt stå en stund innan servering så den ‘sätter sig’ lite. Njut med brytbröd.

Kanelkaka 8 bitar

175 gr smält smör
2 ägg
2,5 dl socker
4,5 dl mjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk finmald kanel
3 dl gräddfil

Vispa smör och socker. Rör ned ett ägg i taget. Blanda alla torra ingredienser utom kanelen. Varva gräddfil och mjölblandningen medan du vispar ihop det med äggsmeten. Häll hälften av smeten i en smord och bröad form. Strö över ett lager kanel och strösocker. Täck med resten av smeten och toppa med kanel och socker. Grädda ca 40 min i 175 grader. Galet gott! 🙂

20140128-225643.jpg

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Mumsigt & Matigt och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

