Självklart ska man ge blod!

Har varit trogen blodgivare sen jag blev myndig. Blev det mest för att bevisa för mig själv att jag lyckats bearbeta min sprutskräck jag led av som liten, för att lämna en påse blod är ju ingen uppoffring direkt.

Häromdan var jag och lämnade mitt lilla bidrag igen och småpratade som vanligt med sköterskorna på tappningscentralen. Det är alltid kul att prata med dem för de brukar ha intressanta saker att berätta, speciellt för mig som har nollkoll på sjukvård och kroppen.

Samma sak även denna gång men det jag fick höra skrämde nästan vettet ur mig, vet ni att vi svenskar är så dåliga på att lämna blod att vi måste importera blod för att täcka vårt behov?

Låter fasansfullt med tanke på att många andra länder har så mycket sämre infrastruktur och kanske inte ens infektions kontrollerar blodet. Hua – man riskerar ju att smittas av allt möjligt farligt utan ordentlig kontroll!

Ända fram till mitten av 80-talet hepatit kontrollerade man inte svenskt blod så det är många som tidigare smittats via blodtransfusion här på hemma plan, idag har vi noggrannare kontroller. Vidare berättade sköterskan att inga personer födda i Afrika eller Sydamerika får lämna blod eftersom blodet inte kontrolleras mot vissa sjukdomar som florerar i de regionerna, malaria tex så nu behöver vi än mer blod i omlopp för att täcka behovet.

Här kan ni läsa mer om blodgivnings verksamheten i Sverige och hitta till närmaste tappningscentral; http://geblod.nu/regionsvaljaren/

Lämnar du blod? Om inte – varför??

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Självklart ska man ge blod!

  1. Lilla Norpan skriver:

    Jättebra inlägg! Och tänkvärt! Och en eloge till dig för att du lämnar blod. Jag hade för några år sedan tänkt bli blodgivare, då jag har en lite ovanligare blodtyp, men jag vägde för lite. Det var någon gräns. Sen har jag inte kollat upp det nåt mer om det ändrats. Men det kanske jag borde göra. Kram

    • bubbelsblogg skriver:

      Bra att du gjort ett försök ivarjefall! Jo jag vet att de har vissa kriterier, som hemland, vikt, blodkvalite etc men det är bara av omsorg till dig och ev mottagare av blodet. Kram

  2. annagranstrom skriver:

    Jag har försökt, men inte fått! Det är otroligt många hinder för att få lämna blod… Där har du mitt svar. Jättebra att ni som får gör det!

  3. Åsa skriver:

    Nej och det ska jag ta tag i 🙂 tack för inspirationen 🙂
    Kramar Åsa

  4. stoffisen skriver:

    Jag tycker att det är viktigt att lämna blod.
    Problemet är att man inte får göra det som homosexuell. Do not ask me why!?
    Annars hade jag gjort det utan tvekan.

    Kram
    Stoffe

Kommentera

