Ljudsymfoni-kakofoni

Vad mycket nytt man ska vänja sig vid när man kommit till nya kvarter; vilken affär erbjuder vad och när, var ligger närmsta postbutik, varför lyser det grönt under frysen, vilken nyckel går till källaren osv. Baggis – det luskar man ut fort.

Värre är det att lära sig alla funktioner och ljud! Idag har jag fibblat med samtliga element i hopp om att få till värmen, för här är kallt kan jag lova. Satt ett par timmar på golvet och skruvade möbler medan maken jobbade och gissa om jag var stelfrusen när jag försökte räta ut kroppen och resa mig, smidig som en pansartruck…

Men än värre är kakofonin av nya ljud Det väser, knorrar och stånkar på de mest märkliga ställena. Varför låter det tex som ett gammalt hostigt kylskåp som sjunger på sista versen inne i klädkammaren? Misstänker att det är nån ventilationstrumma men ändå.

Sen allmänna ljuden i huset, på gården och vid entréen, flera gånger har det låtit som någon går i vår ytterdörr och hall, ska vi inte prata om;när jag sitter på balkongen och tar en cig låter det på allvar ömsom som en uggla sitter i buskarna under mig och ömsom som en lokatt!?! Utöver det skramlar, gnisslar, klirrar och väser det.

Brukar inte vara lättskrämd men antingen är huset byggt så det blir någon form av resonans från grannarna eller så spökar det, men vänjer jag mig inte fort och börjar slappna av kommer jag nog allvarligt överväga att skaffa säkerhetsdörr, låskedja och ett baseball trä nu när jag är ensam så mycket!

Tänk att jag alltid tycker det är läskigare att vara ensam i stan än solo på landet…

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ljudsymfoni-kakofoni

  1. Åsa skriver:

    Å hua va läskigt =/ så mycket ljud??
    Spännande 🙂 oxå…
    Jag är tvärt om, livrädd på landet men trygg i stan 😉
    Kramar Å

  2. Lilla Norpan skriver:

    Vanesak 🙂 Jag är mest mörkrädd av mig, men har blivit bättre med åren och tvingat mig själv eller utmanat mig själv lite. Men lite rädd ska man väl vara också, eller tänka sig för snarare oavsett om man är på landet eller inne i stan 🙂 Kram!

  3. Christel skriver:

    Haha, jag läste närmsta porrbutik istället för närmsta postbutik. Man ser tydligen det man vill se.. 😉

Kommentera

