En flickas dagbok

Som yngst i syskonskaran och ständigt nyfiken liten person lärde jag mig läsa och skriva redan som 6 åring och året som förstaklassare började jag skriva dagbok. Första åren var det mest små verser och rim om vår hund eller bästa kompisen, men snart utvecklades det till att likna en mer traditionell dagbok med reflektioner och tankar om vad som hänt under dagen, veckan eller månaden.

Har inte sparat precis allt under åren men de flesta dagböckerna finns kvar och nu när vi är i packartagen fick jag syn på dem. Efter att ha bläddrat igenom ett par stycken slås jag av hur allvarligt allt var i den åldern, vet inte hur ni var som små men jag var ivarjefall ett väldigt bestämt barn med bestämda åsikter från tidig ålder.

Tyckte man om någon så älskade man personen ifråga och lika stormande var känslorna om situationen var den motsatta, så det finns en hel del döskallar och svarta kors i marginalerna…Som tonåring var jag hängiven fredsivrare, pacifist och aktiv medlem mot plågsamma djurförsök och djurplågeri, deltog och arrangerade demonstrationer bla så på den tiden skrev jag med glödande känslor vill jag lova. Idag skrattar jag mest när jag läser om allt jag upplevde som så förskräckligt upprörande och konstaterar krasst att det är skönt att bli vuxen, lära sig att välja sina krig, få lite distans till sig själv och omvärlden! 🙂

Så till dagens mest spännande fråga, skrev ni dagbok som yngre och hur var ni som barn?

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Livet, Reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En flickas dagbok

  1. joannabq skriver:

    Jag önskar faktiskt att jag skrivit mer dagbok än jag har gjort. Jag skrev lite när jag var sådär 12-13 år, men i övrigt har jag inte gjort det. Synd tycker jag idag!

    Jag har jobbat som lärare i 12 år och då med elever mellan 12 och 16 år och jag älskar den åldern då de brinner för allt och allt är så stort och viktigt! Precis som jag själv tyckte i den åldern…

    Lördagskram!

Kommentera

