Bubbel 8 år?

Igår när vi hade som mysigast och bara njöt av veckans sista lediga dag, ensamma hemma i soffan, ringde min syster. Inte den virriga, krävande mellansystern utan den äldsta som är av häxmaterial (helt klart) som bad mig fara åt h**vete för flera månader sen.

Har efter allt det praktiska avklarats sen mammas bortgång sakteliga börjat ”landa” i min egen sorg och så smått fått någon form av skör balans känns det som.

Att häxan ringer utan orsak känns illavarslande och oroväckande vilket gjorde att jag valde att inte svara. Kan tyckas barnsligt jag vet, men vad ger henne rätten att gång på gång attackera med påhopp, anklagelser och påståenden som gör mig ledsen/upprörd/arg/sårad – you name it, förskjuta syskonbarnen, skapa splittring i familjen, spy galla och sprida lögner/illvilja osv? Nej tack, sånt undviker man.

När sådant här händer blir jag kvickt 8 år igen mentalt; vägrar envist lyssna och ta skiten, stänger ut ondskan (typ håller för öronen o ba lalala) för att skydda mig och de mina. Fortgår det kommer jag växla om och bli ett rasande lejon som hugger!

Lägger hellre min energi på mina barn, min man, styvfar och systerdotter än går runt med ångest i hjärtat för att låta henne rasa av sig, någon stolthet och självbevarelsedrift har man väl??

Det enda som kvarstår att avklara är den formella bouppteckningen vilket hanteras av begravningsjuristen. I mina ögon har vi ingenting att säga varandra (OM hon nu inte mot förmodan skulle komma till insikt om vad hon gjort och ber om ursäkt, men det kommer aldrig ske) vilket gör att all nödvändig dialog får skötas via juristen/mail/sms för jag orkar inte höra hennes röst.

När juristen och Tingsrätten är klara med sitt är även den dialogen död…

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Livet, Reflektioner och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

