Vakna!!

Jaha, så var det dags för ett ”väckelsemöte” med tonårssonen igen…känns stundtals som en never ending story men det är bara att bita ihop, samla nytt tålamod och ta nya tag.

Morgonen började med ett panikslaget mail från hans mentor på skolan (underbar man btw) där han undrade om sonen verkligen på allvar var sjuk idag eftersom de ska ha sina yrkesbehörighets prov och dessa kan endast göras idag.

Då det är pappavecka för närvarande ringde jag sonen för att kolla läget. Varvid dialogen nedan följde;

Jag; Har du anmält frånvaro i skolan idag, ni ska ju ha yrkesprov?

Sonen; Jomen, jag har blivit erbjuden lite extra knäck så jag är ute i skogen och röjer sly…? (förvirrad)

Jag; Visst, men du har ju bara ett par veckor kvar i skolan så jobba extra får du göra på helgerna eller efter skolavslutningen – nu är slutproven viktigast! (barsk ton)

Sonen; Ahmäääää fan vad du är jobbig, nu har ju jag lovat att jobba! Måste du ringa och förstöra!?! Kan ta provet nån annan dag om det är så viktigt…(suck, pust & stånk)

Sonen; Och förresten är det ju DU som har tjatat på att jag ska skaffa sommarjobb!! (sur)

Jag; NEJ det kan du inte – du måste åka till skolan direkt annars blir du underkänd från hela kursen!! (stressat irriterad)

Slutligen tror jag poletten trillade ner, eller om han bara gav upp inför mitt ”vuxenmandat”, för när vi lade på luren hade han lovat dyrt och heligt att omedelbums åka till skolan.

Hur det gick återstår att se men händelsen som sådan får mig att fundera över hans prioriteringsordning; har jag verkligen förmedlat att pengar är överlägset viktigt allt annat? Nä, det tror jag inte, är inte den typen. Det är nog ett klassiskt exempel på förvirrad/skoltrött tonåring som såg en chans att lalla ute i skogen en dag och dessutom få betalt!

Inte undra på att man får en akut längtan efter att ruska om honom ibland för att lösa upp de mentala såpbubblor som fördunklar (fördummar?) hans sinne…

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Buller & Bång, Familjefröjd, Livet, Reflektioner, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vakna!!

  1. Haha, jag gillar ändå din tonårsson, han verkar helt normal i mina ögon 😉 Det är klart att pengar hägrar i den åldern vilken uppfostran man än har fått. Jobbar med ett gäng tonåringar och det är ju inte fråga OM det blir diskussion utan NÄR 😛 Men det är lite tjusningen också! 🙂 Bra övertalat btw!

    Kram

    • bubbelsblogg skriver:

      Jag avgudar honom om sanningen ska fram, även om det säkert låter som lite hård ton som utestående. Men han har som sagt fortfarande behov av ”stödhjul” ett tag framöver men sånt möter du säkert ofta på jobbet! 🙂

  2. stoffisen skriver:

    *skrattar*
    Jag var likadan i den åldern, men det är bra att du håller koll. En bra mamma har koll 😉
    Han verkar lite festlig på det sättet att han väcker mina minnen 😀
    Kram

  3. Bra att du tjatar, det är ju det vi mammor är till för (har jag hört av min dotter redan) haha.
    Kram

  4. Åsa skriver:

    *asg* underbar dialog, kan riktigt höra den framför mig hahha 🙂 Bra att tjata 🙂 det där e väl sista försvaret att vända det tillbaka mot dig hahha ❤
    Stor kram på dig!

Kommentera

