Att argumentera med en tonåring

Tonårssonen är precis som de flesta killar i den ålder är i allmännhet. Han har bestämda åsikter om världsordningen och sin del i samhället. Just hans del i samhället/familjen ett återkommande ämne här i familjen och vi kan dela diskussionen i 3 separat rangordnade delar enligt hans sätt att se på tillvaron; 1. son/bror/barnbarn osv 2. elev 3. världsmedborgare/halvvägs vuxen. Med denna ”rangordning” följer olika rättigheter och skyldigheter som kan fördela sig på ett i mina ögon rätt intressant sätt kan vi sammanfatta det med.

Nedan följer några förtydligande exempel;

1. I egenskap av son/bror/barnbarn är han i så skyddat forum att han kan uppföra sig lite hur som helst, dvs ducka ansvarsbiten,  för vi är ändå familj. Bra å ena sidan för han ska ju givetvis känna sig trygg och delaktig men det är just delaktigheten vi har en del diskussioner om; han anser att han tar del genom att äta familjemiddag. För detta måste man inte nödvändigtvis fundera över hur den hamnar på bordet, hur maten kom hem, hur den dukas av eller vem som tillagar den (vad vet jag den kanske flög fram och ställde sig på bordet av sig själv?). Allt praktiskt är vuxnas ansvar och huvudbry..

2. I sin roll som elev har han fullt upp med att planera sin student och oroa sig över nationella proven som står för dörren. Själva studenten är partitiellt intressant i hans ögon; sluta skolan ska ju bli skönt men just vilket datum är inte så viktigt (sen att familjen vill kunna planera studentfirande är sekundärt och hänvisas till punkt 1. vuxnas ansvar). Att man kan förbereda sig noga inför proven genom att öva innan och hänga med på lektionerna (istället för att pilla med sin Iphone tex) känns inte vidare relevant och bör starkt ifrågasättas – det är nog egentligen bara vi vuxna som gaddat ihop oss om den konspirationsteorin…

3. Världsmedborgare/Vuxen, ja det kan man ju fundera över. I egenskap av snart färdigbakad student haglar högflygande planer här hemma. Han har blivit erbjuden jobb efter examen på sin praktikplats (Jippi! tänkte undertecknad) men är tveksam till om han vill acceptera det då lönen känns för låg (hrm…vem tjänar bra som nykläckt??), i dagens arbetslöshetsklimat borde man nog vara glad att man får in en fot att börja med ivarjefall. Och uppleva världen genom resor samt flytta hemifrån är ju inte en dröm utan en självklarhet…(åter punkt 1).

Känns som vi fortfarande har en del att jobba med, begreppet verklighetsuppfattning tex. och tills vi är klara med den biten får vi glädjas över att han har hjärtat på rätt ställe även om hjärnan inte alltid verkar var med…eller vaken ivarjefall.

Om bubbelsblogg

En blogg av och med en bubblig kvinna mitt i livet.
Det här inlägget postades i Familjefröjd, Livet, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Att argumentera med en tonåring

  1. Åsa skriver:

    Hahha, rolig du är 🙂 Dessa familje disskussioner..de kunde pågå i all evighet för mej 😉 Pappa satt och förklarade och förklarade och jag förstod, men sen så sa jag, men varför? I vilket fall hahha
    Kram påre

    • bubbelsblogg skriver:

      Jo man får ju ha en ängels tålamod när man diskuterar med tonåringar kan jag lova!:) Men det gör jag med glädje, vi får många goa skratt längs vägen, han får mitt hjärta att sjunga när han plötsligt kommer hem och visar att han både reflekterar och funderar på egen hand! kram

  2. Hahaha! Vilken rolig läsning. Förstår dock om det är jobbigt då man som riktig (!) vuxen hihi, vet att man inte får allt på ett silverfat och ska vara glad åt att man som så pass ung som han är borde vara glad att han får chansen. Man kan ju alltid söka nytt under tiden.
    Hoppas kloka mammas ord går in sen 😉 KRAM

    • bubbelsblogg skriver:

      Bara ett litet exempel på vad som väntar dig om några år när lillkickan blivit större!;) Jo det är exakt det jag tjatar om här hemma varje dag; ”Firman ÄGER ju inte dig för att du tackar ja till jobbet, se det som en trygg startplatta från vilken du får erfarenhet och kan söka andra jobb i lugn och ro”..typ. Nåja, vi får se hur det landar, diskussionen fortsätter!:) kram

  3. RackarTuss skriver:

    Oh crap….. (kan man börja ladda redan nu tror du?) *skratt*

    • Bubbel skriver:

      Ha, ha, ja ibland önskar man att de små liven föddes med en manual klistrad på ryggen men faktum är att det mesta löser man längs vägen och lär sig med tiden!:) Det kommer gå så bra ska du se, kram kram

  4. stoffisen skriver:

    OMG! Du skulle bara veta hur jag var som tonåring, rena mardrömmen. Jag hade åsikter om allt och trodde att jag var vuxen och världsvan vid 15 års ålder. Tur att det tonade ner sig några år senare *S*

    kram

  5. Lilla Norpan skriver:

    Hahaha, ja inte lätt att vara i den åldern inte 🙂 Man vet bäst såklart! Han skulle bara veta vad som väntar honom 😉 Storplanering av studenten med andra ord nu då! Det är mycket med det! Men roligt också 🙂

    • bubbelsblogg skriver:

      Tack o lov växer man till sig!:) Stundentplaneringen flyter på lite sisådär eftersom sonen inte tycker just den biten är så viktig men det löser sig och det ska bli enormt roligt att få fira honom!

  6. stoffisen skriver:

    hej bästa du!
    Nu har jag äntligen lyckats att sammanstråla allas önskemål om restaurang etc. Det enda jag behöver hjälp med nu är vad du önskar för meny för bloggträffen!

    Lämna en kommenatar asap alt, att du mailar, så att jag kan vidarebefordra detta till LJUNGGRENS restaurangchef.

    Jag hoppas att du kan komma, såklart!! menybeställning asap

    Stoffe

  7. Hahaha, jag fick mig verkligen ett gott skratt! 😀 Tack för det. Och tänk om jag vore tio år yngre igen (dvs lika gammal som sonen) och kunde hävda alla dom där sakerna. Dock flyttade jag när jag var 16 och hade jobb innan jag tog studenten 😛 Men ändock, man hade en rätt chill inställning 😉 Man är helt enkelt lyckligt ovetande om den hårda verkligheten.

    Kram!

Kommentera

